Openbare verlichting
De gemeente zorgt voor goede straatverlichting. Wil je hier meer over weten of een melding doen? Lees dan verder.
Waarom openbare verlichting?
De gemeente zorgt voor goede straatverlichting. Dat is belangrijk voor de veiligheid en het welzijn van de inwoners. In de bebouwde kom helpt de openbare verlichting om het verkeer veilig te houden en om mensen zich veilig te laten voelen. Buiten de bebouwde kom staat de openbare verlichting vooral op plekken waar dat nodig is, zoals in bochten en op kruispunten. Zo kunnen weggebruikers zich beter oriënteren.
Meldingen openbare verlichting
Hoe kunt u een storing melden?
U kunt een storing aan de openbare verlichting melden op de website van onze Openbare Verlichting (OVL) beheerder Nobralux. Lukt het niet om via de website een melding te maken? Bel dan naar het KCC van gemeente De Ronde Venen via 0297 29 16 16.
Wat heeft u nodig voor een melding?
Als u een melding maakt, houd dan de volgende gegevens bij de hand:
- Het lichtmastnummer (dit staat op een sticker op de lichtmast)
- Het soort melding (bijvoorbeeld: lamp brandt niet, hele straat brandt niet, aanrijding, verzoek, armatuur los/weg/stuk, enzovoort)
- Uw persoonlijke gegevens zoals adres, telefoonnummer en e-mailadres. Zo kunnen wij u op de hoogte houden van de voortgang.
Wat als er meerdere lampen kapot zijn?
Het kan gebeuren dat een deel van een straat of wijk helemaal geen licht heeft of dat de lampen blijven branden. Dan is er waarschijnlijk een storing in de kabels van de openbare verlichting. De kabels zijn niet van de gemeente, maar van Stedin. Wij geven deze meldingen door aan de kabelbeheerder Stedin. Zij moeten de storing opsporen en binnen tien werkdagen na de melding oplossen.
Wie is verantwoordelijk voor de verlichting langs de provinciale wegen en de A2?
Voor de verlichting langs de provinciale wegen N201 en N212 kunt u een storing melden bij de provincie Utrecht via 030 258 91 00. Voor de verlichting langs de snelweg A2 kunt u een storing melden bij Rijkswaterstaat via 0800 8002.