- I.v.m. een bijeenkomst is het afvalbrengstation in Mijdrecht op donderdag 27 maart vanaf 12.00 uur gesloten.
-
Door een update in ons systeem is op donderdag 27 maart vanaf 15.00 uur het aanvragen en uitreiken van reisdocumenten, rijbewijzen en overige (digitale) burgerzakenproducten niet mogelijk. Vanaf maandag 31 maart staat Burgerzaken voor u klaar. Met spoed een reisdocument nodig? Neem dan contact op met de Koninklijke Marechaussee op Schiphol voor een noodpaspoort.
Andere achternaam gebruiken
U wilt met een andere naam aangeschreven worden door de overheid? Bijvoorbeeld met de naam van uw partner of juist uw meisjesnaam? Dit vraagt u aan bij de gemeente.
Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat.
U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met het formulier verklaring naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam.
De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs).
Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven:
- J. Jansen
- J. de Wit
- J. de Wit-Jansen
- J. Jansen-de Wit
Nu een aanvraag doen voor achternaam partner gebruiken of wijzigen
U kunt een verzoek aanduiding naamgebruik doen, als u:
- bent getrouwd
- een geregistreerd partnerschap bent aangegaan
- bent gescheiden
- weduwe of weduwnaar bent geworden
Het maakt niet uit of u man of vrouw bent.
Wetten
- Wet basisregistratie personen
-
Burgerlijk wetboek boek 1
Wet artikel nummer : 30
Doe uw verzoek bij de gemeente. Dit kan aan de balie of per post.
De gemeente moet binnen 4 weken beslissen. De gemeente maakt de beslissing schriftelijk bekend.
U kunt dit verzoek digitaal indienen via de knop hierboven. U kunt dit ook zelf doen bij de gemeente.
Zo doet u een verzoek aanduiding naamgebruik:
- U gaat naar de gemeente.
- U neemt mee:
- een geldig identiteitsbewijs
Maak hiervoor eerst een afspraak.