Gebruik maken van uw privacyrechten
De gemeente verzamelt en bewaart verschillende persoonsgegevens van u volgens de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). U heeft een aantal rechten over deze persoonsgegevens. Een verzoek over uw persoonsgegevens doet u bij de gemeente.
Rechten van betrokkenen
De gemeente gebruikt uw persoonsgegevens vooral om diensten aan u te leveren. De gemeente doet dat zo netjes en zo betrouwbaar mogelijk. Wij leggen graag uit hoe we dat doen. Wij houden ons aan ons privacybeleid, privacyreglement en aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AVG. Deze Europese wet geeft u een aantal rechten, deze noemen wij de “rechten van betrokkenen”. U bent een betrokkene als de gemeente persoonsgegevens van u verwerkt.
Als de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan zijn dat “politiegegevens”. Deze vallen onder de Wet Politiegegevens (WPG), die wet geeft u dan ook een aantal rechten.
Met deze rechten van betrokkenen heeft u zelf controle over uw persoonsgegevens.
U kunt de gemeente vragen om:
volgens WPG of AVG
- uw persoonsgegevens in te zien (recht op inzage)
- uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
- uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
- Soms kunt u niet of beperkt gebruik maken van uw rechten. De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit verplicht moet van de wet. U kunt de gemeente wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens.
volgens AVG
- uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
- een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
- uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente - te stoppen met de verwerking van uw gegevens
- geen besluit te nemen zonder dat een persoon hierbij betrokken is geweest. U kunt eisen dat altijd iemand het besluit neemt of controleert.
Gebruik van uw rechten
Als u gebruik wilt maken van uw rechten dan kan dat heel gemakkelijk met het digitale formulier en uw DigiD. Op deze manier kunt u zich meteen veilig en correct identificeren en kan uw verzoek in behandeling genomen worden. Als u geen Digid heeft kunt u zich identificeren op het gemeentehuis met een origineel paspoort of ID. Zonder identificatie kunnen wij helaas uw verzoek niet in behandeling nemen.
Stuur nooit meer gegevens dan gevraagd en zeker geen kopieën van ID, paspoort of rijbewijs!
De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:
- Het gaat om uw eigen persoonsgegevens (of van een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent).
- Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.
In sommige gevallen heeft u minder of geen rechten over de verwerking van uw persoonsgegevens. Dit kan alleen als het in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
De beslissing over een concreet verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand (voor de Wpg gegevens geldt een termijn van 6 weken). Deze tijd mag eenmaal verlengd worden met 2 maanden (voor de Wpg geldt een verlenging van maximaal 6 weken). Als de gemeente de termijn wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek. De termijn gaat in nadat u zich geïdentificeerd heeft, dit kan op afspraak bij de gemeente of met uw DigiD.
Heeft u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.
Zo dient u een verzoek in over uw persoonsgegevens en/of politiegegevens:
- U klikt op de DigiD knop (hierboven) om het verzoek te starten;
- Dan logt u in met uw DigiD;
- U beantwoord de vragen en verzendt de aanvraag.
De AVG en de WPG gebruiken best moeilijke woorden. Wij proberen dit zo simpel mogelijk uit te leggen. U heeft de volgende rechten:
Recht op inzage (persoons- en politiegegevens)
Dit is uw recht om de persoonsgegevens die de gemeente van u gebruikt in te zien.
Recht op gegevenswissing (persoons- en politiegegevens)
Dit is uw recht om ‘vergeten’ te worden en uw persoonsgegevens bij de gemeente te laten verwijderen. De gemeente heeft een archiefplicht en moet documenten met uw persoonsgegevens soms lang bewaren. Wij mogen ze dan niet zomaar verwijderen. Het recht om ‘vergeten’ te worden geldt ook niet voor de verplichte registers zoals de “basisregistratie personen” (BRP).
Recht op correctie en aanvulling (persoons- en politiegegevens)
Zijn de gegevens die wij van u gebruiken niet correct? Laat ze dan veranderen of aanvullen. Dit recht is niet bedoeld om uw persoonsgegevens in de BRP te laten veranderen. Maar wel als wij bijvoorbeeld een verkeerde datum gebruiken.
Als wij uw gegevens aangevuld of verbeterd hebben, dan geven wij dat ook door aan de organisaties met wie wij uw persoonsgegevens hebben gedeeld.
Heeft u een fout gevonden in de gemeentelijke administratie? Doe dan een melding bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties.
Recht op beperking van de verwerking (alleen persoonsgegevens)
Met dit recht vraagt u de gemeente om persoonsgegevens (tijdelijk) niet te gebruiken.
Recht op menselijke interventie bij besluiten (alleen persoonsgegevens)
U heeft het recht om te voorkomen dat computers besluiten over u nemen zonder dat daar een mens (een medewerker van de gemeente) aan te pas komt.
Recht op bezwaar tegen de verwerking van mijn persoonsgegevens (alleen persoonsgegevens)
U heeft het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente.
Recht op informatie (persoons- en politiegegevens)
U heeft er recht op om te weten wat de gemeente allemaal met uw persoonsgegevens doet. De gemeente is verplicht om u dat op een begrijpelijke manier te vertellen. Onze privacyverklaring op onze website geeft u al veel informatie.
Recht op dataportabiliteit (alleen persoonsgegevens)
Het recht op “dataportabiliteit” komt bij gemeenten niet veel voor. Met dit recht laat u uw gegevens door de gemeente aan een andere partij geven. Het is niet nodig om dit recht te gebruiken als u verhuist naar een andere gemeente.
U mag alleen maar uw rechten gebruiken voor uw eigen persoonsgegevens of die van uw kind jonger dan 16 jaar. Voordat u het formulier invult, logt u in met DigiD. Hierdoor weten wij zeker dat u het bent die het formulier invult.
Het makkelijkste is om gebruik te maken van een e-formulier met DigiD. Is dit niet mogelijk neem dan contact op met de gemeente. U krijgt een bevestiging als wij uw verzoek ontvangen hebben. Wij nemen contact met u op als er nog vragen zijn over uw verzoek. Wij nemen tijdig een besluit. Tegen dat besluit is bezwaar maken mogelijk. Bij een moeilijk of een groot verzoek mogen wij meer tijd nemen voor de behandeling. Wij laten dat altijd aan u weten en vertellen u ook waarom we meer tijd nodig hebben. Doet u een inzageverzoek, geef dan op het e-formulier aan hoe u de informatie wenst te ontvangen.
De persoonsgegevens die wij bij de behandeling van uw verzoek ontvangen, gebruiken wij alleen om uw verzoek af te werken.
Toezichthouder
De gemeente heeft iemand die erop let dat de gemeente zich netjes aan de wet houdt. Deze persoon heet een “Functionaris voor de gegevensbescherming”. Heeft u een vraag of een klacht? Neem dan contact op met deze functionaris via FG@derondevenen.nl. U kunt ook een klacht sturen naar de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze landelijke organisatie houdt toezicht op een goede bescherming van persoonsgegevens door de gemeente.
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek over uw persoonsgegevens. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Als de gemeente geen duidelijk antwoord geeft op uw verzoek om informatie, kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via FG@derondevenen.nl of een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Deel deze pagina