Melding voor het brandveilig gebruik van gebouwen

Als u een gebouw gebruikt om veel mensen samen te laten komen, moet dit brandveilig zijn. Voordat u het gebouw gaat gebruiken moet u een gebruiksmelding doen bij de gemeente. Met een gebruiksmelding laat u zien dat uw gebouw brandveilig is.

Per gebouw doet u 1 melding. Als het gebruik van het gebouw verandert, doet u opnieuw een melding.

Bij sommige gebouwen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Dit is bijvoorbeeld nodig bij basisscholen en verzorgingstehuizen.

U doet de melding via het Omgevingsloket online (OLO). 

logo DigiDNu een melding doen via het Omgevingsloket online met DigiD 

U moet een melding doen als:

  • u zich niet houdt aan de standaard brandveiligheidseisen
  • in het gebouw meer dan 50 mensen aanwezig zijn
  • u kamers verhuurt aan meer dan 4 personen

Een melding doet u 4 weken voordat u gebruik maakt van het gebouw. U doet de melding via het Omgevingsloket Online (OLO).

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De veiligheidsregio is de drijvende en bindende kracht achter een goede hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio Utrecht.

Adresgegevens

Toon op de kaart Archimedeslaan 6 (Provinciehuis) 
3584 BA Utrecht

088 878 1000

E-mail:info@vru.nl

Website Veiligheidsregio Utrecht

Postadres

3502 GD Utrecht

Postbus Postbus 3154

U deelt persoonsgegevens met ons. Wij gaan daar zorgvuldig mee om. U leest er meer over in onze privacyverklaring en privacyrechten.